Vanliga frågor

Om WunderChef:

Minns du ditt barndomskök och minnet av att få en måltid av en förälder, en farförälder eller en vän? När mat lagas av en person och inte ett företag så är känslan annorlunda. Hemlagat mättar mer än bara vår aptit och mat förenar människor. Det är därför vi startade WunderChef.

Bland våra kockar skulle du mycket väl kunna hitta din granne, din mamma eller din pappa. WunderChef är en plattform för alla dem som vill nå ut med sin matlagning (och för alla oss som inte tackar nej till en god bit mat).

Det är helt enkelt fantastiska hemmakockar som vill dela deras passion för matlagning med sitt grannskap.

Det finns talangfulla kockar i varje gatuhörn så varför inte låta de mätta dig och din familj? Oavsett om det är en autentisk rätt från en annan del av världen eller ett gammalt familjerecept, så erbjuder varje grannkock något läckert och unikt.

Vi alla på WunderChef - från kunder och kockar till alla oss i teamet - har en sak gemensamt: passion för äkta, hemlagad mat gjort på kärlek. Lagar du ofta mat för vänner och familj? Ansök för att bli en WunderChef.

För närvarande har vi öppnet dagligen under lunch- och middagstimmarna. Våra kockarna bestämmer själva vilka dagar och tider de vill ha öppet. Frukost är inte tillgänglig, vi vill inte att du glömmer hur man slår på spisen riktigt än.

Vi finns för närvarande i Malmö och Lund. Men finns vi inte i din stad finns det ingen anledning att bli ledsen: skicka ett mejl till oss på hello@wunderchef.se så lovar vi att arbeta extra hårt för att komma till din stad.

Självklart… valfrihet åt alla! Vi vill att du ska upptäcka och prova alla spännande rätter som våra kockar lagar! Vill du ha rätter från olika kockar får du dock lägga flera beställningar. Det går endast att beställa från en kock per order. Välj de rätter du gillar så ser vi till att de levereras till dig samtidigt.

Nej, men tekniskt sätt ja, eftersom du fortfarande behöver beställa något för att det faktiskt ska bli en "order", ellerhur? :)

Om beställningen:

Du kan registera dig här med din e-post eller med Facebook.

Logga in på app.wunderchef.co för att hitta kockar i din stad. Välj en rätt, gå till kassan, bekräfta leveransadress (eller välj upphämtning). Du kan beställa med levereras så snart som möjligt eller förbeställa till en specifik tid. Sedan lägger du till betalkort och trycker på beställ. Klart! :)

Hör av dig till oss på chatten eller ring oss (du hittar vårt nummer under Hjälp när du är inloggad). Vi hjälper dig och ger dig korrekt ersättning för eventuella misstag.

Vi blir alla irriterade på förseningar och vi på WunderChef hoppas att någon där är ute uppfinner en teleporteringsmaskin som en gång för alla löser detta problem.

Tills denna magiska dag kommer lovar vi att kontakta dig om din beställning är mer än 10 minuter försenad. Du kan naturligtvis också följa status på din betällning när du är inloggad.

Du kan alltid betygsätta maten och servicen efter din beställning, men du kan även kontakta oss om du är missnöjd! Vår kundtjänst är alltid öppen och vi erbjuder dig lämplig ersättning beroende på klagomål.

Skriv till oss i chatten eller ring oss. Om kocken inte har börjat laga din beställning kan vi ändra eller avbryta den. Om kocken har börjat tillaga din beställning, kan vi inte göra några justeringar eller återbetala din order. Därför är det viktigt att du kontaktar oss så snart du kan.

Testa med att skrika riktigt högt eller att använda dig av röksignaler. Om det inte fungerar finns det några andra konventionella alternativ:
1. Ring oss. Vår kundtjänstnummer finner du under "Hjälp” när du är inloggad.
2. Skriv till oss i chatten när du är inloggad.
3. Skicka ett meddelande till oss på facebook
4. Skicka ett klassiskt hederligt mail till hello@wunderchef.se.

Alla ovanstående alternativ fungerar alldeles utmärkt. Dina synpunkter är viktiga för oss och vi ser till att alltid vara till din tjänst.

Tyvärr har några av våra kunder råkat ut för detta. Kontakta oss snarast möjligast du upptäcker att du råkat välja fel så försöker vi lösa det åt dig.

Hygien- och Matsäkerhet:

Vi träffar, intervjuar och utvärderar alla kockar innan de får börja sälja mat via WunderChef. Eftersom matsäkerhet är vår högsta prioritet ser vi också till att våra kockar studerar och är införstådda på de allmänna riktlinjerna för matsäkerhet och hygien innan de får börja sälja mat på vår plattform. Våra kockar följer dessa riktlinjer som för övrigt är de samma som restaurangbranschens.

Vi kontrollerar även kockarnas kök och provsmakar deras mat. Slutligen kan kunder betygsätta och kommentera maten. Vi tvekar inte för en sekund att stänga av en kock som har mottagit allvarliga klagomål om kvaliten på deras mat.

Inga, noll, nada antal personer har klagat på att de har blivit dåliga. Detta är vi stolta över och vi gör allt för att behålla nollan!

Wunder-bra! Varje år blir cirka 500 000 personer i Sverige dåliga av mat som de köpt från restauranger eller andra offentliga platser. Den betydande majoriteten av dessa 500 000 fall kommer från maten som är lagad av professionella kockar i restauranger. Med tanke på den höga andel som blir dåliga varje år så har vi bestämt att göra det till vår högsta prioritet att inte bidra till den statistiken.

I ingrediensförteckningen, tillsammans med information om allergier för varje maträtt, som hittas vid informationsikonen bredvid varje rätt. Allergilistan innehåller de 22 vanligaste ingredienser som kan resultera i en allergisk reaktion. Du kan även informera kocken om dina allergier i kommentarfältet när du lägger en beställning.

Allergiinformationen är specifik för varje maträtt och det är kockens ansvar att se till att den är korrekt. Med det sagt kontrollerar vi kockarnas menyer och rätter dagligen och ser till att alla ingredienser som kan orsaka en allergisk reaktion ingår i allergilistan.

Du kan skriva till oss i chatten eller till kocken och informera vad du är allergisk mot. Vi tar din säkerhet på största allvar och vi vill se till att kockarnas mat inte är skadlig på något sätt. Om du glömmer att inkludera en kommentar till kocken, kontakta oss omedelbart så ser vi till att kocken blir informerad om din allergi.

Leverans & Take-away:

Du kan alltid skriva ett meddelande till kuriren i kommentarfältet när du beställer. Om du har glömt att göra det behöver du inte oroa dig – det är bara att kontakta oss via chatten eller ringa oss på vårt kundsupportnummer, som du hittar under "Hjälp". Vi ser till att kuriren får ditt meddelande.

Självklart! Vad som gör WunderChef unikt är den personliga upplevelsen. Chatta med kocken både innan, under och efter din beställning. Du kan även skriva en kommentar till kocken när du beställer. Om du inte får något svar kan kontakta oss, så kontaktar vi kocken åt dig.

Yes! Våra kockar har möjlighet att upp till en vecka i förväg schemalägga när det är möjligt att beställa från dem. Det innebär att du kan förboka mat från din favoritkock till det speciella eventet. Du kan även förboka för samma dag, så klart.

Om du vet med dig att du brukar komma hem från arbetet säg kl. 18:00 och du vill ha en god hemlagad mat redo vid den tiden, kan du förboka maten så att den kommer fram till dig då. Smart va? :)

För närvarande är vår maximala leveransavstånd 6 km. Det innebär att om du befinner dig mer än 6 km från kocken, kommer leverans inte att vara tillgänglig för dig från just den specifika kocken. Tråkigt, vi vet, men du kan välja att hämta maten själv eller beställa från en annan kock istället :)

Ja. För tillfället behöver du göra det. Du kan registrera dig på wunderchef.se.

Helt enkelt för att skydda kocken. Våra kockar lagar mat hemifrån och deras hämtadress är densamma som deras hemadress. Du får däremot alltid veta exakt avstånd och ungefärlig tid det tar för att hämta ordern innan du har lagt beställningen. Efter beställningen ser du den exakta adressen.

59kr. Men gissa vad? Vi erbjuder gratis leverans om du beställer för mer än 400kr!

Betalning:

Du kan lägga in din rabattkupong i kassan innan betalning. Om din rabattkupongkod inte fungerar -> kontakta oss på chatten eller ring oss så löser vi det åt dig.

För närvarande accepterar vi betalkort. Men vi försöker hitta smidigare och enklare betallösningar.

Självklart, vi gör det omedelbart. Kundservice är oerhört viktigt för oss, så ser vi till att alla återbetalningar görs så snart som möjligt.

Tyvärr har vår betalningslösning Stripe en längre bearbetningstid än vad vi har och därför kan pengarna komma att vara tillgängliga för dig mellan fem till tio bankdagar efter att återbetalningen är gjord.

Det kan du göra när du är inloggad eller när du gör en betalning. Dessutom lagras ditt betalkort automatiskt så du slipper att lägga till det nästa gång du lägger en beställning, skönt va? Och oroa dig inte, allt är krypterat via vår betalleverantör - inte ens vi kan se dina kortuppgifter. Du kan läsa mer om betalsäkerhet här.

Du kan enkelt göra det genom att logga in på app.wunderchef.co under "Betalning".